Jistě jste zaregistrovali, že občasně jsou na našem webu publikovány recenze našeho kolegy Ladislava, který již řadu let žije ve Švédsku. Požádal jsem jej, zda by českému čtenáři nepředstavil poměrně unikátní systém prodeje alkoholických nápojů. Ladislav souhlasil a výsledkem bude několik blogů reportážního charakteru. Dnes vám přinášíme první, který ač obsáhlejší, pak s velkou vypovídací hodnotou. Chutě tedy do čtení … (Moro)
Během jedné diskuze mi Moro navrhl možnost podělit se se čtenáři pivních recenzí o pivní zkušenosti z mé druhé domoviny Švédska – Skåne. Slovo dalo slovo a tak v následujících řádcích přináším stručný popis, jak tu přežít, pokud milujete pivo. V dalších článcích se potom pokusím zprostředkovat příběhy lokálních minipivovarů jako inspiraci pro vaše zastavení ve Skåne během cest do Švédska, protože Skåne se jen tak nevyhnete.
I přes skutečnost, že Švédsko nepatří k významným výrobcům alkoholických nápojů, je zdejší alkoholová kultura na velmi vysoké a kvalitativní úrovni. Nelze opomenout výrobu Absolut vodky (Åhus), těžko uchopitelný tradiční Brrännvin, silnou skupinu vyznavačů cideru, kvalitní i diskutabilní produkce pivovarů hegemonické skupiny Carlsberg, ale i piva špičkových lokálních minipivovarů a jedinečný homebrewing. Švédsko je i nezanedbatelný alkoholový importér. Jen např. pro americké pivovary je druhou vývozní destinací a to hned za Kanadou. Švédové potom vypijí v průměru 7,2 litru alkoholu per capita – číslo, které se v minulosti vyvíjelo směrem nahoru a dolů.
Nabízí se tedy otázka, co dělá vlastně milovníka piva ve Švédsku šťastným, jak tu lze přežít? Oním záchranným kruhem je System… Systembolaget (SB).
Nejen lokální pivní svět, ale vlastně celý pivní svět vám zde leží doslova před nosem. Takže odpověď na otáku, jak zde může milovník piva přežít, má jasnou odpověď a dopředu mohu potvrdit … jako v ráji (a pokud máte na dosah i pivní Kodaň, tak možná i víc jak v ráji). Tedy s dodatky – pokud je vám více než 20 let, pokud nedostanete chuť koupit pivo v neděli a pokud se nespokojíte s pivem ze samoobsluhy o obsahu alkoholu do 3,5% (věřte mi , že opravdu nejde pít Plzeň nebo cosi zvané Pakapramen o obsahu alkoholu 3,5 %. To je zkrátka peklo v lahvi).
SB je švědský fenomén. Jeho kopie naleznete ve Finsku i Norsku. Počátky regulace spotřeby alkoholu ve Švédsku sahají až do poloviny 19. století. SB tak představuje současnou formu různých snah státu omezovat a kontrolovat spotřebu alkoholu. Švédská populace měla v minulosti se spotřebou a následky požívání alkoholu problémy (zima je tu ubíjející, dlouhá a tak místní nelze než chápat). Navíc je téma spotřeby alkoholu ve společnosti stále živé a dle mých zkušeností vykazuje zdejší populace menší odolnost k účinkům alkoholu. Uvádí se, že zhruba 4,4 % současné populace má s alkoholem problémy. Ročně zemře ve Švédsku (dle statistik) okolo 4000 lidí na příčiny, které souvisí s konzumací alkoholu.
Od poloviny 19. stol. je tak patrná snaha vlády regulovat výrobu a prodej alkoholických nápojů různou mírou prohibičních nástrojů, různými legislativními omezeními. Některé politické strany například zakázaly konzumaci alkoholu na svých setkáních již začátkem 20. století. Silná fronta odboje proti alkoholu byla na světě a pokračuje směle dále. S větší či menší prohibiční aktivitou tak vyústila snaha regulovat spotřebu alkoholu ve vznik monopolní struktury pokrývající jak prodej, tak donedávna i dovoz alkoholických nápojů v zemi. A poválečná léta ještě regulaci distribuce alkoholu ještě zdokonalila. Prodej alkoholu registovaný v potravinových výdejních knihách dospěl potom až ke vzniku Systemu. Jeho příběh začal oficiálně 1.10. 1955.
SB je monopolní moloch a je plně vlastněn státem. Jinde v obchodě si tu prostě alkoholické nápoje nad 3,5% ABV nekoupíte. Monopolní postavení se nelíbí EU. Po vstupu do EU došlo k různým změnám ve funkci Systemu, a jeho dnešní aktivita je trochu jiná než např. v roce 1990. Za zmínku stojí, že System zpracoval studii věnovanou odhadu dopadu liberalizace místního obchodu s alkoholem. Po jejím přečtení si myslím, že bude lepší, když monopol zůstane monopolem. System totiž kromě samotného prodeje alkoholických nápojů hraje velkou roli v osvětě, boji proti alkoholismu. Ale hlavně díky procesu selekce nabízeného zboží je zaručena nevídaná pestrost a aktuálnost sortimentu. Zejména potom sekce „Specialöl” nemá na základě mých zkušeností obdoby. System zároveň zajišťuje reklamu alkoholických nápojů s obsahem nad 3,5 % alkoholu. Další možností reklamy těchto produktů je potom promo ve speciálních časopisech, restauracích. Alkohol s obsahem pod 2,5 % může mít reklamu neomezenou téměř kdekoliv).
Problematická může být pro někoho cena alkoholických nápojů v Systemu. Řešením je pro obyvatele Skåne cesta do Německa (odhaduje se, že z Německa pochází až 60% piva soukromě dovezeného do Švédska) nebo alespoň Duty free shop cestou trajektem do Dánska, které je na dosah a ceny alkoholu jsou příjemnější. Řeší se tak zejména nákup velkého množství alkoholu pro velké soukromé oslavy. A teké pochopíte, proč má Volvo V70 vlastně tak velký kufr.
System v kostce:
SB představuje jednoho z největších prodejců s alkoholem na světě. System prodává ročně okolo 460 milionu litrů alkoholických nápojů všeho druhu s obratem přes 30 miliard SEK. Z pohledu jednotlivých druhů alkoholu se ročně prodá okolo 228 mil. litrů piva, 150 mil. litrů vína, 15 mil. litrů cideru a 25 mil. litrů tvrdého alkoholu. Zahraniční produkce alkoholu je do Švédska importována a do Systemu dodáván prostřednictvím široké sítě dovozců, kteří musí být v zemi registrováni. System o možnost přímého dovozu alkoholických nápojů přišel.
System zaměstnává okolo 5000 lidí a řada z nich je připravena vám odborně poradit s výběrem alkoholických nápojů. Personál na obchodě je školený, pořádá odborná setkání na různá témata spojená s degustací alkoholických nápojů. System provozuje po celém Švédsku přes 400 vlastních provozoven a přes 500 agenturních prodejců – ty zejména pak v oblastech zvaných „Bruntál“. Provozovny jsou rozděleny dle velikosti a s tím i počtem nabízených položek do skupin A (500 položek) až E (2130 položek). Nutno podotknout, že se nabídka jednotlivých prodejen mírně odlišuje a to i v rámci jednoho města. System je ale v nabídce velmi flexibilní a pokud není vámi toužený drink fyzicky k dispozici ve vašem obchodu, je možné si jej dopředu objednat. System vám umožňuje objednat si z nabídky okolo 12 000 alkoholických nápojů z celého světa. Pokud potom není vámi kýžený drink v běžné nabídce, System vám jej dodá po objednání, ale musíte odebrat definované minimální množství (u piva je to většinou minimální sekundární balení, ve kterém daný pivovar pivo exportuje). Oblíbený nápoj lze objednat online nebo přes aplikaci na vašem iphone. Aplikace vám mj. ukáže nejbližší prodejnu ve městě, což se hodí pokud jste náhodou na služební cestě nebo na výletě. System zákazníkům nabízí během roku řadu novinek, přičemž změny sortimentu probíhají čtyřikrát do roka a vycházejí ze statistických údajů prodeje. Dále vás potěší limitovanými a exkluzivními edicemi, o které je mezi konzumenty velký zájem, a tak můžete strávit nekonečné diskuze s ostatními zákazníky u selekce pivních výročních speciálů. Otevřeno je od pondělí do soboty, ale pokud chcete mít jistotu, že vaše oblíbené pivo ( či jiný drink) bude k mání i na víkend, je lepší si ho koupit už v týdnu. Lepší kousky mizí s blížícím se víkendem raketovým tempem. Toto platí zejména, pokud žijete v univerzitním městě.
Švédsko a pivo:
Pivo je ve Švédsku velmi oblíbený nápoj, je všudepřítomné. Pivo představuje asi 49% prodaného sortimentu v Systemu, přičemž dominuje ležák (přes 90% prodaného piva). Celkově se potom ve Švédsku vypije dle statistik okolo 53 litrů piva per capita (Kirin beer report). Pivo ve Švédsku je dle množství alkoholu rozděleno do tří skupin:
- Class I (obsah alkoholu do 2,25%) je označováno jako pivo pracujících – lehké, lättöl. To si můžete dopřát v kantýně k obědu a je prodáváno bez zásadního omezení (kromě vašeho věku). Jedná se většinou o ležák většího řízu, příjemně osvěžující pivo
- Class II (obsah alkoholu do 3,5%) je nazýván lidové pivo, folköl. Je k dostání ve většině samoobsluh. Nutno podotknout, že se jedná nejen o naředěné ležáky, ale dá se koupit i naředěný Stout, Ale, sezonní speciál, apod.
- Class III silné pivo, starköl- tedy cokoliv nad 3,5% obsahu alkoholu. Kategorie výlučně pro System a restaurace.
S obsahem alkoholu se bohužel zvyšuje i cena, protože alkoholické nápoje jsou ve Švédsku citelně daněny dle obsahu alkoholu.
Prodeji v Systemu dominuje ležák uvařený ve Sverige, viz. Tabulka níže. Většina představuje velmi pitelná piva. Co je dále v nabídce pozitivní, je povinnost Systemu nabízet i produkci lokálních minipivovarů (okruh cca 100 km). To je festival chutí a pivního umění, minipivovarská scéna je tu totiž velmi kvalitní, experimentující a u zákazníků oblíbená. Minipivovary potom pořádají pravidelné prohlídky pro veřejnost a účastní se řady festivalů. Ale o tom v dalším článku.
Z nabídky českých pivovarů tu bohužel není až tak z čeho vybírat. Na druhou stranu se při současném stavu mainstreamového pivovarství v ČR není čemu divit. A tak kromě globálních výrobců, hájících své stěžejní brand names, na moc kvalitních českých piv nenarazíte (má soukromá zkušenost). Důsledkem je že lze běžně zakoupit jen klasiku velké chemo trojky (Prazdroj, Staropramen, Zlatopramen, Krušovice). U kategorie piv na objendávku je situace ale příjemnější (potěší možnost objednat si z nabídky např. Bernard – díky, Stando). Občas se z regálu na vás usměje Primátor. O tochu kvalitnější nabídku českých piv najdete v restauracích (100 % nekuřácké), kde lze při troše štěstí v lahvi dostat alespoň Bernarda nebo Žatec (věřím, že nabídka je v jiných končinách země ještě pestřejší, ale nemám s ní osobní zkušenost). Pivo z restaurace si ale nesmíte s sebou odnést domů (zapomeňte na pět kousků do džbánku). A pokud jste na zábavě, nesmíte zapomenout, že alkohol je prodáván jen do jedné hodiny v noci. Cestou ze zábavy nezkoušejte pít alkohol na ulici, pokud je v blízkosti policie. V nejlepším případě vám policista vylije obsah, pokud ale nemáte štěstí na policistu tak je to dost drahá lapálie.
Konkrétní spotřeba piva v SB, 2013- 2014 (zdroj Sytembolaget)
Öl | Volym (liter) | |
2013 | 2014 | |
Sofiero Original | 15 559 355 | 13 327 225 |
Mariestads Export | 10 133 854 | 12 035 242 |
Norrlands Guld Export | 9 285 345 | 10 698 194 |
Falcon Export | 8 667 251 | 9 193 769 |
Fem komma tvåan | 7 718 392 | 7 670 000 |
Stockholm Festival | 7 520 398 | 7 242 084 |
Pripps Blå | 6 557 112 | 5 996 493 |
Kung | 5 657 155 | 5 729 945 |
Sofiero Guld | 5 575 111 | 5 612 245 |
Åbro Original Extra Stark | 3 309 326 | 5 261 921 |
Småland | 4 969 486 | 4 812 367 |
Staropramen | 4 767 548 | 4 549 190 |
Carlsberg Hof | 4 687 040 | 4 490 660 |
Pripps Extra Stark | 3 898 302 | 4 438 015 |
Spendrups Premium Gold | 4 499 558 | 4 353 656 |
Skål …