Testoval jsem Březňáka vol. 1 – respondent Kvíčala

(pozn. redakce: Pivovarské uskupení Heineken uskutečnilo v ČR poněkud ojedinělý marketingový průzkum, kdy oslovilo 1.500 respondentů, kteří testovali nové pivo Březňák 11. Výběr respondentů probíhal prostřednictvím webu trnd. Přinášíme zkušenosti jednoho z nich – pivního nadšence. Názor dalšího (Kuba) máme rovněž přislíben. Cílem je poznat názory běžných pivařů, různého stupně pivních vědomostí. Názory zde uvedené prosím berte jako osobní názory pisatelů článku, které nevyjadřují stanovisko našeho webu).

Zdravím všechny pivaře, moje jméno je řekněme Kvíčala, a rád bych se zde podělil o dojmy z jednoho docela zajímavého projektu. Takže tedy po pořádku…

I stalo se, že se k mým slechům donesla zvěst o chystaném marketingovém výzkumu ohledně jedné z pivních novinek na českém trhu – konkrétně jedenáctky Březňák. Musím předeslat, že z portfolia Heinekenu je mi značka z Velkého Března dlouhodobě nejsympatičtější, vaří zde stále kvalitní produkci za dobré peníze (snad kromě low cost PET desítky). Tudíž mne možnost zapojení se do projektu zaujala, a zaregistroval jsem se jako jeden z mnoha zájemců. Uspět ale mohlo pouze 1.500 vyvolených.

b1

Registrace po internetu zabrala cca 15 minut a obnášela i různé otázky “na tělo” ohledně pivních zkušeností a preferencí. No, a po ní už zbývalo jen čekat a modlit se k Panně Orleánské nebo jinému vhodném božstvu 🙂 Po necelém týdnu jsem obdržel rozsudek – má mise v projektu byla schválena! Vypukly nezřízené oslavy a orgie, kdy jsem se do němoty ztřískal Mirindou a následně si začal uvědomovat výjimečnost úspěchu, kdy nesmím své dobrodince zklamat. Nastalo období čekání na kýženou zásilku. Ta byla po určitých peripetiích skutečně doručena, s následujícím obsahem: 20 lahví piva, 20 ks podtácků originál Březňák + další doplňkové a propagační předměty včetně krásně buclatého půllitru s portrétem samotného pana Cibicha – odvěkého to patrona a guru ústeckého pivovaru. Veškeré podmínky k testování tak byly splněny a mohlo začít.

b3

V průběhu dalších dnů jsem obdaroval nejprve veškeré příbuzenstvo a posléze i vybrané kamarády resp. známé a kolegy. Vše bylo vždy uvedeno mým stručným komentářem k projektu a pivu, následované ochutnávkou testované jedenáctky. Poznatky jsou následující: projekt je obecně vnímán velmi pozitivně, což ještě umocňuje následně překvapení většiny testerů z toho, že jde vskutku o poměrně povedené a značně pitelné pivo – zejména pokud porovnáme v kontextu velkochemických výroben a masových pivovarů. Prakticky se nenašel nikdo, komu by Březňák nechutnal. Pokud připočteme velice zajímavou prodejní cenu, řada respondentů hodlá pivo sama kupovat resp. i doporučit dále. Jak jsem nyní zaznamenal, i na webu se průběžně objevují nové a převážně pochvalné recenze, kdy zejména dosud nepolíbení konzumenti vyslovují až velechvalné soudy a zapřísahají se doživotní věrností Velkému Březnu. Je samozřejmě legitimní položit si zároveň otázku, zda jsou všichni chvalitelé objektivní resp. není to jistý druh marketingové strategie, ale to bych skutečně nerad spekuloval…

b2

Budeme tedy všichni doufat, že současná kondice a receptura tomuto pivu vydrží co nejdéle. Z praxe je známo, že výrobci po čase začnou rádi experimentovat se složením piva a dosud výborný počin se může obratem proměnit až v nepitelnou věc vykazující znaky kentusu – proto budiž zářným příkladem některé značky z portfolia pivovarů Huang-ho-Lobkowicz. Anebo tomu může být i naopak, to když třeba výrobce odebere ze složení cukr – jak se před nedávnem u heinekenských skutečně stalo a kupříkladu Březňák 12 nebo Dačický tím stouply minimálně o level výš. K dalšímu průběhu projektu: nedílnou součástí každé ochutnávky je i vyplnění dotazníku, který není nikterak dlouhý a zabere odhadem 1,5 minuty. Je zaměřen na údaje o respondentovi a jeho názoru na testovaný mok. Další spolupráce s provozovatelem projektu se poté odehrává výhradně mailem, kdy je nutno vždy na základě avíza vyplnit vždy určitý dílčí dotazník ohledně dosavadního průběhu testování. Nic složitého ani časově náročného. Provozovatel dále avizoval, ať my, kdož jsme poctěni důvěrou, též fotíme a zvěčňujeme tak průběh projektu a testování. Což se aktuálně děje, a již jsem několik fotek nahrál na web.

b4

K pivu jako takovému bych ještě závěrem podotkl, že dost záleží i na teplotě podávání. Zkušenost je taková – čím studenejši – tím lepší. Při nedostatečném vychlazeni vystupují na povrch ne úplně libé alkoholové podtóny a pitelnost se povážlivě snižuje. Takže určitě nejlépe chutná ledově vychlazený z půllitru s panem Cibichem…

A koneckonců, ať si ho každý vyzkouší osobně – za těch 9,90 v akci to fakt stojí! 🙂