Pivní recenzePivní recenze

ochutnáme
zhodnotíme
zveřejníme
Pivní recenze .cz
Vašepivo.cz -- potřeby pro domácí vaření piva
Mobilní pivovary -- Kalkulátor minipivovaru Můj půllitr -- Originální půllitr na přání


O kríglech poloprázdných a poloplných

Moro si ve svém blogu povzdechl nad — ano řekněme to otevřeně — nad telátkovitostí značné části konzumentů zlatavého moku. Myslím, že trochu zbytečně (ale ne neužitečně!), ale začněme od začátku. Záměrně nepíši pivařů, protože tento pojem může mít dva významy, o kterých si něco povíme v následujícím příspěvku.

Poznámka: Autorem blogu je náš věrný čtenář Jakub Nippert, řečený Kuba. Blog byl původně publikován jako reakce k příspěvku na našem facebookovém profilu.

Lemtač

To je někdo, kdo si každý večer zajde na těch svých x kousků, jeho motivace jsou různé, ale zpravidla to na prvním místě není touha vychutnávat kvalitu piva. Důležitá bývá kvantita, cena, nepřítomnost manželky a také univerzální chuť, která nesmí urazit (rozuměj: nesmí mít na konkurenty nároky typu „zamysli se nad tím, co tam cítíš, jak chutná!“). K tomuto bodu se vrátím na konci ve svém vlastním povzdechu. Tento typ pivařů je svým způsobem ultrakonzervativní. Důležité pro něj je, aby na vývěsním štítu hostince visel stále stejný emblém a vcelku nevnímá, jakým způsobem se v běhu času mění parametry piva nabízeného pod touto stále stejnou značkou. Snad jen čas od času se mu dostane pocitu privilegovaného jedince, když díky masivní reklamní kampani teď už ví, že pije to ještě lepší — nepasterizované!

Vychutnávač

K této třídě se asi řadí většina z nás, kteří navštěvujeme tento web. Kategorie vychutnávač má mnoho dalších podkategorií a úrovní. Tu nejvyšší po Pánu Bohu (Dej štěstí!) zaujímají různí sládkové, pivovarští profesionálové a samozřejmě naši milí recenzenti; pokračujme přes domovarníky k cestovatelům, větším či menším napičům (tedy…jak bych to lépe vyjádřil…prostě: někdo má napito více, někdo méně a podle toho má různě rozšířené obzory při porovnávání a hodnocení ochutnávaných vzorků…je to jasný???) a nakonec tu jsou začátečníci, kteří poznali, že pivo je pro ně víc než prostředek k opití sebe a té blondýny na baru.

Konzumenti

Tak to bychom měli pivaře, ale pak je tu velká (možná dokonce největší) kategorie konzumenti. To jsou lidé, kteří k pivu nemají žádný hlubší vztah a pivo je pro ně jen doplňkovou a příležitostnou potravinou. Jejich výhodou je, že si většinou nehrají na pivní znalce (jak to často dělají lemtači). Jejich nevýhodou je, že většinou nemají žádné pivní znalosti (jako mají v různé míře vychutnávači).

Problémem je, že lemtači i konzumenti jsou až příliš snadnou kořistí marketingových hujerů, jež dokáží i to nejsmradlavější hovínko vyvonět a naleštit tak, že si ho s pocitem uspokojení koupí i relativně příčetný zákazník. Ale buďte klidní, netýká se to jen piva! Sám se tímto fenoménem střetávám dennodenně i ve svém oboru. Jako oční optik — živnostník jen zírám, jak lidé hledí na procentuální vyjádření deklarované slevy, než na skutečnou nominální cenu produktu, o kvalitě zboží a služeb nemluvě („Hele, mámo, tam dávají tu slevu podle věku, však ty to budeš mít skoro zadarmo.“)!

Další — téměř automatickou — obětí marketingových pololží a polopravd jsou mladí a neklidní. Budiž jim přáno, bylo by pokrytecké nezavzpomínat na svá vlastní telecí léta, kdy pivo bylo prostředkem k setřesení studu a téměř automatickou jízdenkou do náruče nějaké sympatické plavovlásky. Z mladých a neklidných mohou vyrůst lemtači, stejně jako opravdoví pivní znalci. Chce to čas a naději, že je céóčko a aspartam z lemokůlu neroztrhá dřív, než přijdou k rozumu.

Jako poslední hodně specifickou kategorii bych zmínil dámy, slečny, samičky, šťabajzny, prdelky, koz… má to být o pivu, tak si v tom každý pokračujete sám! Prostě holky byly vždycky spíš na něco sladšího. A i když spoustě z těch co znám, pivo vyloženě chutná, neznám jedinou, která by měla ambice zamýšlet se proč — tedy rozeznávat různé chutě, jejich průběh, podstatu a příčinu, historii… Asi to mají trochu jinak, možná to má somatologické příčiny, možná to Stvořitel v tomto ojedinělém případě poněkud genderově nezvládl; já fakt nevím, ale na druhou je to možná dobře. Ženě bych asi těžko vysvětloval, že Na Božence mají ochutnávku, a tak to jdeme se Soňou, Klárou a Petrou otestovat…

Ilustrační foto autor

Na začátku jsem se vyjádřil v tom smyslu, že Morův pocit marnosti, naznačený v expresivním zakončení jeho blogu, je poněkud zbytečný. Vždyť dle článku bylo vypito velké množství kvalitního piva, mnoho návštěvníků rozšířilo své obzory a možná od teď budou vyhledávat i něco s charakterem a s gulama (opak bezpohlavního). V tomto případě bych na sklenici (nebo lépe na krígl) pohlížel spíše jako na poloplnou než jako na poloprázdnou.

Vždy bude převaha těch, jež vyhledávají průměrnost a univerzální řešení, čímž se oslím můstkem vracím k avizovanému povzdechu v odstavci u lemtačů. Vcelku mi nedělá problém pochopit, že velká část z nich chce konzistentní průměrnou, ne příliš výraznou chuť, na kterou si za ta léta zvykli. Co však můj pivní mozek nedokáže pochopit, je skutečnost, že ve svém konání pokračují i poté, co se jejich oblíbený nápoj změní v páchnoucí, hrdlo svírající močku…

Inu, já to říkal: mezi nebem a zemí je nezměrné množství záhad.



Komentáře

  • Moro napsal:

    Troufám si tvrdit, že můj expresívně vyjádřený pocit marnosti nebyl vůbec zbytečný – tento blog je mi důkazem. Díky za něj. Jen opakuji – chci, aby čtenáři mých výtvorů přemýšleli.
    Jinak – dobrá práce Jakube – RESPECT!

  • Energetik napsal:

    Pěkné pivo na ilustrační fotce 😀

  • ondracabalka napsal:

    By mě zajímalo, kdo fotil tu sympaticky se usmívající slečnu, protože ten kluk v dáli za ní jsem JÁ?! Zajímavé. Jestli si dobře pamatuji, tak jste tam seděli čtyři a pili Chotěboř a pivo z jednoho pivovaru, které se nesmí na webu jmenovat 🙂

  • sniperak napsal:

    Velice trefné, děkuji

Napsat komentář

Odstavec vytvoříte dvěma novými řádky.


Kontrolní kód

*

Kdo hledá, najde

Poslední komentáře

další komentáře »