Pivní recenzePivní recenze

ochutnáme
zhodnotíme
zveřejníme
Pivní recenze .cz
Vašepivo.cz -- potřeby pro domácí vaření piva
Mobilní pivovary -- Kalkulátor minipivovaru Můj půllitr -- Originální půllitr na přání


Pasterizace, stabilizátory a ostatní pochutiny v pivu — můžeme si za to sami?

K tématu tohoto článku směřuji už delší dobu, jelikož neustále studuji etikety nejen piv, ale i ostatních nápojů, případně pokrmů. Proč musí být drtivá většina výrobků pasterizována, případně ošetřena jinak, aby vydržela měsíce až roky? Jak se to tak stalo?

Odpověď není samozřejmě vůbec jednoduchá, chtěl bych tímto článkem poskytnout další z názorů a náhledů na tuto problematiku.

Nerad bych zde rozebíral pasterizaci samotnou, proto předpokládejme, že se jedná o jakési zahřátí již hotového výrobku na určitou teplotu po určitou dobu. Druhů pasterizace je hned několik a nemělo by smysl je zde podrobně rozebírat. Jmenujme si několik důvodů, proč se pasterizuje:

  • důraz na zdravotní nezávadnost, chuťovou stabilitu, prodlouženou trvanlivost
  • naléhání zákazníků na to, aby měli všechny výrobky z celého světa ve svém oblíbeném supermarketu prakticky po celý rok (kde je to kouzlo specializovaných obchodů? Já sám když dělám nákup, obejdu hned několik obchodů, stojí to čas, ale výsledek je nepopsatelný),
  • tlak vedení firmy na větší zisky,
  • snaha exportovat,
  • a samozřejmě další důvody, pro nás v tuto chvíli nepotřebné.

Z výše uvedného vyvstává otázka, zda by na vině nebyly třeba ony zmiňované supermarkety a jejich touha po co největších tržbách bez ohledu na kvalitu a zákazníka. Ponechejme tedy nyní stranou firmy a zákazníky, i když samozřejmě vše je dáno společností, ve které žijeme.

Narážím tu na jednu prostou skutečnost, kdy jsem měl možnost během půlročního pobytu v USA zjistit lehce odlišný přístup supermarketů k pivům. Jak je u nás zvykem mít plné regály, přepravky, vše samozřejmě v neúprosném vedru a o tom, kde je sklad a v jakých podmínkách jsou přepravky s pivem vůbec mluvit nechci. V USA to berou trošku jinak. Vše vysvětluje následující fotografie z řetězce Safeway (něco jako Billa u nás):

Zdroj: Don Osborn

Jak vidíte, je to klasický chlazený regál, kde u nás máme běžně mléčné výrobky. Co se nestalo, tady máme v tomto chlazeném regálu desítky pivních výrobců. Vše chlazené. Ještě mají za velkou louží tzv. Liquor Store obchody, kde se prodává pouze alkohol, čili i vína a tvrdý alkohol, nicméně v těchto obchodech mívají chladících lednic desítky, takže se jedná o takové mnohem lepší pivotéky, jak je známe u nás. Položme si otázku — je potřeba piva v těchto chladících regálech pasterizovat či jinak upravovat, když jsou vždy v chladném prostředí? Odpověď zní samozřejmě — ne, není. Co k tomu stačí? Další chladící regál v každém supermarketu a konzumace čerstvého piva. Jsme národ pivařů? Respektive si to o sobě aspoň neustále myslíme a říkáme? Ano.

Kde je tedy problém? Hodně asi v tom, že je nám to jedno, hlavně aby to bylo levné a bylo toho hodně, že ano. Samozřejmě by to byly náklady pro supermarket, taky jsou piva v těchto regálech vždy o něco dražší, než válející se plechovky rýžové sodovky s názvem Bud Light a Miller Light na paletách uprostřed marketu. Kdo by si ale nepřiplatil pár korun za čerstvé pivo v dobré kondici. Chceme živé pivo nebo mrtvé? Chceme ho ještě jednou převařené? Chceme přijít o všechny důležité látky v něm obsažené a o tu skvělou chuť, které živé pivo má? Pokud ano, nedělejme nic. Pokud ne, zkusme se zamyslet a něco pro to udělat, když budeme jen mlčet a stěžovat si, ničeho nikdy nedosáhneme.



Komentáře

  • Emily V. napsal:

    Hezké, ale jak můžeme chtít po supermarketech něco, co nedodržují ani specializované pivotéky? (Kromě kvasnicových piv v PET, lahve jsem nikde v chladicích regálech neviděla.) A není to trochu začarovaný kruh – na co pořizovat regály, když je všechno pivo stejně pasterizované (nebo jinak ošetřené)? Tak jako tak, myslím, že začít by se logicky mělo v pivotékách, ne hned v supermarketech.

    • Moro napsal:

      Supermarkety často mívají chladící zařízení. Bohužel v nich vždy nalezneme „prémiové značky“ jako PU, Heineken, atd. A nejsou tam pro uchování citlivějších piv, nýbrž proto, aby si zákazník mohl tuto značku v případně žízně hned zkonzumovat – je tak?

      • cromagnon napsal:

        Jenže tyto chladící regály/lednice jsou často dodávány PU nebo Heinekenem, případně mají umísťování části své produkce do chlazených regálů nasmlouváno se supermarketem.
        Když je někde v hospodě lednice Coca-Cola (nebo to může být i Černá Hora), tak pokud uvidí jejich obchoďák, že je tam něco mimo jejich produkci, líbit se jim to nebude. Pro běžné obchody je to asi obdobné a jinak obchodníci ani nemají důvod ta marketová piva do chlazených regálů cpat, když to vlastně vyžaduje (zřejmě) mizivé procento lidí.
        S pivotékami je to snad ještě smutnější. Asi jsou světlé výjimky, ale třeba v Brně mají trochu šetrné prostředí snad jen v Pivní lékárně a třeba takový Modrý lev, kde je na Veselé většina produkce zcela nechráněna ve výloze za sklem pěkně na sluníčku, to pak zlaté supermarkety… Nedokážu tedy posoudit, kolik by musely pivotéky (ale i supermarkety) zainvestovat, aby pivo bylo uskladněno lépe a jak by se to promítlo v ceně nabízeného piva.

        • gum napsal:

          Modrý lev je na tom, co se týče skladování, hodně špatně a na kvalitě vzorků je to bohužel znát.

          Ostatně to bude možná taky důvod, proč se v pivotékách zaměřuji především na PET piva jelikož u těch mám aspoň jistotu, že byly celou dobu své existence v chladu.

    • monika martinkova napsal:

      Ale kdo si ,na druhe strane preje pivo,ktere po otevreni vyklokota ven z lahve nebo uz bude chycene… Myslim,ze pasterovat je prakticke.At se Vam to libi nebo ne.A i pasterovane mi chutna.

  • Machy napsal:

    Tak třeba pivotéka Base Camp pivní galerie v Praze má většinu piv v chladících boxech. Až mi přišlo divný, že jsem dostal pasterizovaný pivo vychlazený nebo třeba i cider. 🙂

    • pinkano napsal:

      No vida, palec nahoru 🙂

    • Razak napsal:

      Ano, Base Camp je krásným příkladem, že když se chce, tak to opravdu jde. Mám pocit, že v chladících boxech tam mají úplně všechny piva (snad až jenom na pár kousků, cca tak 10).
      Navíc je v Praze tahle pivotéka nejlevnější a nabídka je poměrně velká :+)…
      Tak snad časem to takhle bude ve všech pivotékách v republice :+)…

  • tomino napsal:

    při pohledu na tu fotku se mi hooodně zastesklo. No a když si vzpomenu na liquer store v Minnneapolis,kde byla uprostřed přímo celá chlazená „komora“ či box,kde si člověk přišel opravdu na co chtěl…. hmm,to je tak strašně daleko,tak kurva daleko 🙁

  • Milan napsal:

    Je škoda, že nám autor tohoto článku nenapsal, jestli je pivo v regálu pasterované nebo ne. Pasterované pivo právě tak i mléko nepotřebuje být z hlediska jeho kvality v chadnu. Vydrží i týdny běžně uložené, protože je to vpodstatě mrtvá tekutina. Doma si jej před konzumací dáte na chvíli zchladit a je po problému. Kde se však dá přímo konzumovat musí být v chladících boxech. Jiné je to s nepasterizovaným pivem, které vyžaduje max 4 st.teplotu. Je to stejné jako v hospodě, kde vám rozhodně nenačepuijí teplé pivo, protože by vás tam už neuviděli! Pozor však na nepasterovaná piva ale i mléka jsou z nich pěkné alergie, protože naše organizmy již na ně nejsou zvyklé

Napsat komentář

Odstavec vytvoříte dvěma novými řádky.


Kontrolní kód

*

Kdo hledá, najde

Poslední komentáře

další komentáře »