Pivní recenzePivní recenze

ochutnáme
zhodnotíme
zveřejníme
Pivní recenze .cz
Vašepivo.cz -- potřeby pro domácí vaření piva
Mobilní pivovary -- Kalkulátor minipivovaru Můj půllitr -- Originální půllitr na přání


Lahvové pivo v hospodách aneb kam spějeme …

Domácím tiskem proběhla úvaha, zda se blíží doba, kdy v hospodách a restauracích se bude v masovém měřítku podávat a popíjet lahvové pivo. Zprávu samozřejmě převzaly takřka všechny pivní weby a byla podrobena všeobecné diskusi. A protože i mě tato problematika (sud & láhev) vždy zajímala, mám tu pro vás další blog.

Poznámka: Článek vychází v nové rubrice Redakční blog, kde budou redaktoři Pivních recenzí publikovat své názory, postřehy a glosy z pivního světa. Příspěvky vydané v této rubrice budou o něco lehčího charakteru a nemusí nutně vyjadřovat stanovisko celé redakce.

Když do naší domoviny po pádu železné opony začala proudit kapitalistická kultura často té „nejvyšší kvality“, přineslo to s sebou na televizní obrazovky mj. i slavný nekonečný seriál Dallas. Několik scén se odehrávalo i v hospůdkách a barech amerického státu Texas. Už tenkrát jsem „se bavil“ i kroutil hlavou nad tím, jak bratři Bobby a J.R. vyzdobeni stylovými kovbojskými klobouky stojí u baru, ležérně popíjejí lahvová piva, trávíce večer v poklidném povídání. Přiznám se, že už tenkrát mi to připadlo trochu padlé na hlavu – jít do hospody (baru) a popíjet tam lahváče. Lahváč mohu pít doma u televize či při nějaké práci. Lahváč slouží jako transportní obal, když si chci přivézt pivo odněkud domů. Ale do hospody patří čepované a basta! V těchto mých kategorických soudech mě jen utvrzovaly studie a průzkumy, které na přelomu tisíciletí prováděla nejedna agentura, ale vždy s identickými závěry = český pivař je nejkonzervativnější tvor na světě – pije zásadně světlá piva plzeňského typu a hospoda je pro něj společenské místo a tam vždy vyhledává čepované pivo. Tato nepsaná pravidla se spontánně dědí z generace na generaci a není třeba se obávat změny. Uběhlo pár let a …

Pivní lahve - foto vemnr

Toliko úvod a pojďme na fakta. Vždy jsem přemýšlel nad tím, proč (?) je sudové pivo dražší než lahvové. Zkusím do odrážek shrnout argumenty:

  • sud je objemově nepoměrně větší a určitě bude snadnější jej sanitovat
  • přeprava sudu nebude ekonomicky tak nákladná, jako přeprava skleněných lahví
  • sud jako obal je dražší, ale jistě nepodléhá takovému opotřebení jako sklo lahví
  • sud nemá etiketu
  • naplnit sud je jistě jednodušší, než plnit jednotlivé lahve

KEGy - foto vemnr

Přesto je lahvové pivo levnější než sudové. Cítil jsem, že v mojí argumentaci jistě bude nějaká chyba či mezera. A skutečně – až článek výše mi rozjasnil zrak. Pivo v sudech je dražší proto, že pivovary mají vyšší náklady na točené pivo, ve kterých se odrážejí náklady na podtácky, výčepy, distribuci, prezentaci a jiný servis, které pivovary nabízejí. Tak v tom je tedy zakopán pes! Je to přísně logický argument a mně nezbývá nic jiného, než jej přijmout a uznat, že jsem se mýlil. Je mi vlastní domýšlet věci až do konce, takže ve spojení jiný servis budou jistě obsaženy i ony proslulé investiční pobídky v podnikání – rozhodnete-li se otevřít si někde restauraci/hostinec, pak vám pivovar dodá k dispozici veškeré vybavení – sklo, popelníky, výčep, slunečníky, markýzy, … Také se neveřejně hovoří o různě tučných peněžních obnosech (většinou formou úvěrů), které nový majitel/provozovatel obdrží za to, že podepíše smlouvu o odběru dané značky po období několika let. Pivovary, které takové investiční pobídky nenabízejí, mají povětšinou smůlu. Sice je to velmi příjemné, mít takovou výhodu, když začínám podnikat v oblasti pohostinství/restauratérství, ale taková investiční pobídka (a z ní plynoucí smluvní závazek) se v budoucnu může také stát oním pověstným kamenem, který celou hospodu stáhne ke dnu. Nemá asi valného smyslu to dále rozebírat, prostě mi to taky připadá padlé na hlavu, abych já – konzument zaplatil vyšší cenu za to, že pan hostinský dostal nějaké přilepšení v podnikání. A také přemýšlím, zda se tak děje i v jiných oborech lidského podnikání (dostane např. automechanik takovou pobídku, když otvírá nový servis)? A navíc – vím, že existují podniky, které se smluvně uvazovat nechtěly = nepodepsaly smlouvu s žádným pivovarem a dostávají výhodnější ceny sudového piva? Nikoli!

Takto je to nejlepší - foto Pavel Hortvik

Nicméně – nezoufejme, v článku jsem se i dočetl, že jsme na tom ještě poměrně dobře, protože cenový poměr mezi sudovým a lahvovým pivem je ještě poměrně příznivý. U nás je sudové pivo zhruba dvoj až trojnásobně dražší než lahvové. Nelíbí-li se nám to, máme si zajet k sousedům do Německa.

Proto už poměrně v poklidu přijímám nově nastolené trendy – možná si taky koupím klobouk a vypadnu se svým bráchou do hostince U Vodičků a při pokecu urazíme pár lahváčů, pravděpodobně cyklistů …



Komentáře

  • Lvivske napsal:

    „U nás je sudové pivo zhruba dvoj až trojnásobně dražší než lahvové“ Mohol by som vedieť z akých údajov vychádzate prosím vás? Porovnávate flaškové (láhvové) pivo a sudové v krčme (hospode), v supermarkete alebo vo veľkoslade? Lebo v Bratislave je flaškové pivo rovnako drahé alebo drahšie ako sudové. príklad veľkosklad: sud 50l=cca 50 EUR /flaškové 0,5l=cca 0,50 EUR, príklad krčma: čapované 0,5l=cca 1,1 EUR, flaškové 0,5l=cca 1,3 EUR Samozrejme toto sú približné ceny a závisí od mnohých faktorov, ale pomer je stále v prospech sudov. Vyskytujú sa aj anomálie, ale tie sa vyskytujú pri málo rozšírených značkách dovážaných v malých množstvách z veľkej diaľky.

    • Moro napsal:

      Tento údaj jsem přebral z článku, na který se odkazuji výše a pokud k tomu přidám to, co se děje na české pivní scéně, pak: 0,5 litru našeho nejvíce konzumovaného piva (Gambrinus) se v lahvi dá pořídit i za 5,90Kč. Pokud si koupím sud, pak mě jedno vyjde na 14,-Kč. Myslím, že takových příkladů bych dokázal uvést spoustu.

    • bloy napsal:

      to zrejme záleží od toho aké pivo kupujete a kde, ale aj tak mi to nejako nesedí. Z mojej skúsenosti je podstatne drahšie točené, najmä ak sú to pivá z menších pivovarov. Podľa mňa ten váš príklad porovnáva akurát nejakú veľmi lacnú krčmu a snáď nejakú marketovú cenu (dosť vysokú) fľaškového piva – však za 1,30 sa snáď dá kúpiť aj fľaškový Erdinger a kde ho zoženiete za takú sumu čapovaný? Teda si myslím, že ak by ste v Bratislave mali nejaký priemer cien košov fľaškového a točeného piva, tak predsa len drahšie by vyšlo čapované a to dokonca aj vtedy ak hovoríme len čisto o krčmách.

  • Lvivske napsal:

    Tak to potom máte anomálne lacné flaškové pivo 😀 0,23 EUR za flašku (aj keď bez obalu) hmmm 😀 Ale to tiež asi vrámci nejakej veľmi výhodnej krátkodobej akcie, nie? Možno predaj nadzásob? Alebo tlak hypermarketu na výrobcu? Jednoducho anomália trhu.

    • Moro napsal:

      Ano, tento příklad byl pro pivo „v akci“. Ale i jinak – desítka neakčního lahvového piva (a piva ne od giganta) vyjde např. na 9,50Kč. V sudové verzi 13,-Kč.
      To jsem uváděl cenu, za kterou si mohu já koupit sud. Když porovnám cenu lahvového v marketu a čepovaného v hospodě, pak je ten rozdíl ještě větší – a o tom hovořil i článek, který je v úvodu mého blogu.

  • Lvivske napsal:

    Článok som si prečítal. Lepšie ma to vnieslo do kontextu. Tam by asi bolo dobré si uvedomiť, to čo bolo v článku napísané, že v podniku si kupujeme službu, prenájom miesta na sedenie, atmosféru, obsluhu, atď. Majitelia by zároveň mali dôkladnejšie pristupovať k cenotvorbe a brať do úvahy, že k flaškovému pivu nedostávajú sklo napr. a ďalšie veci. Mali by teda znížiť svoju maržu na čapovanom pive, kde ich pivovar odbremeňuje od podstatnej časti ich nákladov (hlavne tie nelegálne“pôžičky“, ktoré častokrát presahujú 16000-33000 EUR, ale aj taký výčap s chladením- cez 1500 EUR)

    Inač ešte jeden pekný posteh: Jiří Daněk. „Tímto postupem by totiž došlo k výrazným změnám senzorického profilu každého piva a tím i ke snížení jeho kvality. Po úniku CO2 je totiž pivo v podstatě nepitelné,“ doplňuje.

    Tak k tomu toľko, že také patoky ako Heineken a u nás Zlatý bažant sú nepitné tak či tak a bez toho, aby boli podávane podchladené a presýtené CO2 by ich enpili ani tí, čo si mysli, že pijú „Slovenské svetové pivo“ (vtedy totiž nie je cítiť tú kzslosť a fádnosť, ale len chlad a škrabanie hrdla od CO2) 😀

    • oskar napsal:

      Dobry den, mohl bych vedet proc bych mel platit za tocene pivo trikrat tolik kdyz nechci mit v provozovne zadnou jejich reklamu? Nemam zajem aby mi vybavili provozovnu tak proc mam platit tolik za jejich produkt?

      • Moro napsal:

        Protože to pivovary nerozlišují = cena sudového piva je jednotná, ať od nich člověk propagaci chce či nikoli.

        • PetrM napsal:

          Myslím, že záleží hlavně na individuální dohodě. Cena je vždy je k jednání – je přece smluvní. Pokud ne, doporučuji obrátit se na jiné dodavatele.

  • M.Heavy napsal:

    Je mi jedno kolik stojí čepované pivo v hospodě.Čepované pivo patří do hospod ,restaurací.To potom hospody můžou zavřít.Láhvové si můžu dát doma.

  • Huhin napsal:

    Možná budeme překvapení, co bude za 20, 30 let norma a co přežitek. Nad příčinami se raději nezamýšlím – asi bych se vzdálil od nastoleného tématu.

    Ale: Osobně jsem si přímo v Dallasu vyzkoušel pařbu v baru. Časový posun mi dělal hrozné problémy a potřeboval jsem se vyspat. Shiner Bock mi pomohl, i když byl lahvový. Klobouk jsem neměl. 🙂 Lahváče jsem začal pít až jako ženáč, dřív jsem to neměl zapotřebí. Bez točeného mi ale pivo (v hospodě) přestává dávat smysl!

  • cromagnon napsal:

    Neobával bych se vůbec nějakého trendu přechodu hospod z točeného piva na kuželky. Je to spíše jen mediální záležitost, řekl bych.
    Jinou věcí je, že sice je pivo, navíc točené, srostlé s hospodou, ale daleko důležitější je sociální funkce hospody (a dá se říci že i piva). Vyrazit „na pivo“ do hospody = zejména vyrazit posedět a poklábosit. Sice si můžu dát lahvové pivo doma, ale tam si jej dám sám (většinou). Myslím, že v takovém případě, kdyby se situace takto vyvinula, by i český pivař pil v hospodě lahváče. Tohoto trendu se ale neobávám.

  • karlos napsal:

    taky bych podobné informace bral s rezervnou, protože tyto články typu „hospody už nejsou co bývaly“, „lidé kvůli finanční situaci nepijí tolik co dřív“, „lidé nakupují ekonomická piva“ (slovem „ekonomická“ josu zde míněny různé Bertoldy, Klasiky, Lahváče, Březňáky apod), taky tedy tyto články jsou psány spíše na „objednávku“ českého levicově orientovaného čtenáře, který si v podobných apokalyptických vizích o zlaté minulosti, ubohé současnosti a pekelné budoucnosti libuje. Čtenářská základna tohoto typu čtenářů je u nás velmi početná, a proto novináři rádi občas ve svých článcích brnknou na poraženeckou strunu věčného utrpení kohosi, koho nazývají „obyčejným člověkem“. Typickým představitelem takových článků je Seznam.

    Pokud se jedná o lahvová piva v hospodě, tak si myslím, že by se mohly stát záležitostí nanejvýš nejnuznější skupinky pijáků, kteří pivo pijí čistě pro účinek alkoholu. Ale i tito už teď pijí lahváče spíše mimo hospody, v parcích na lavičkách. Jinak nevěřím, že by si někdo s trochou důstojnosti dával celý večer v hospodě s přáteli jenom lahváče, leda snad že by řídil a pil alkoholfrei. Já sám si občas pivo z láhve v hospodě dám, ale to pouze v případě, že se jedná o kvalitní pivo, které není v čepované podobě, například Jubilery z Vyškova (přičemž se je snažím zlehka vnutit i ostatním u stolu).

    Jinak vyšší cena čepovaného piva je odůvodnitelná mimo jiné také tím, že to čepované člověku taky musí někdo na povel i v jednu ráno načepovat, přinést na stůl, pak odnést prázdnou sklenici, umýt po něm atd. Dá rozum, že tato služba nemůže být zdarma.

  • poutnik napsal:

    osobně bych velmi ocenil, kdyby v hospodách byla širší nabídka lahvového piva a já tak měl v běžné hospodě konečně možnost se napít pořádného piva…….protože místo sraček Radegastu, Gambrinusu, Staropramene, atd., kterým se velkým obloukem vyhýbám , bych si s radostí dal nějakou kuželku z nějakého nezávislého pivovaru anebo cokoliv od K-Brewery (dnes Lobkowicz), takhle si tam musím dávat kofolu, když není zbytí a vlezu dovnitř

  • Pivní Filosof napsal:

    Pravda je ze pivovary moc nevidelavaji za lahvove pivo. V nekterech pripadech ceny jsou dumpingove (na pr. kdyz pivo je V Akce, cenovy rozdil zaplati pivovar, nikoli Hipermarket). Cena za sudove pivo je „realnejsi“

  • nrozarka napsal:

    Zdravim,
    mám jen jeden dotaz když mám doma pípu a pojedu si koupit sud do obchodu tak je drahý a co když si pro něj pojedu přímo do pivovaru to je taky tak drahý,nemám s tím zkušenost proto se ptám.
    R.

    • pinkano napsal:

      Bude to levnější, ale je potřeba se domluvit dopředu většinou. Záleží na pivovaru samozřejmě taky. Jsou to dva telefonáty – prodejna, pivovar. Nutno započítat cestu do pivovaru, teď jsme brali na akci Harracha a ono se těch 100km do té ceny promítne. Pak se to navíc musí taky do pivovaru jet vrátit. Ale za to bude pivo v lepší kondici určitě.

  • BaronRoth napsal:

    Velkovývařovny mají ceny sudového piva opravdu nasazené díky faktům uvedeným v článku. Menší pivovary si ale mohou dovolit posadit ceny malinko na jinou úroveň. Jako reálný příklad uvedu pivovar Krakonoš, jehož jedenáctku jsem v sudu minulý týden koupil za velkoobchodní cenu 8,- za pivo a dále uvádím pivovar v Poličce jehož sudovou jedenáctku kupuji pravidelně z druhé ruky za 10,20 (v pivovaru tuším cca 8,50)

  • Roman napsal:

    Já to mám jasné, já piju černé (tmavé) pivo, kamarádi točené klasické (světlé), v málokteré hospodě mají točené černé, takže já musím lahvové černé, a to je většinou Kozel tmavý.
    Jinak pít v hospodě lahvové vyjde levněji.

Napsat komentář

Odstavec vytvoříte dvěma novými řádky.


Kontrolní kód

*

Kdo hledá, najde

Poslední komentáře

další komentáře »